Boekhouding voor zzp'er

Financiële administratie voor de zzp'er met administratie in Rotterdam, Zoetermeer & omstreken

zzp’er, Freelancers, Eenmanszaken, oftewel de zelfstandigen zonder personeel. Een groeiende groep binnen de ondernemers in Nederland. Het CBS stelt dat er ruim 1 miljoen ZZP’ers zijn in 2019. En dat het aantal alleen maar toeneemt. Je kan fulltime aan de slag als zzp’er of parttime naast je baan in loondienst. Er zit wel een groot verschil in de voordelen zoals je hieronder kunt lezen

zzp'er met administratie in Rotterdam, Zoetermeer & omstreken
zzp'er met administratie in Rotterdam, Zoetermeer & omstreken

De voordelen

Voordelen waar je als zzp’er gebruik van kan maken noemen ze aftrekposten. Deze voordelen krijg je alleen als je voldoet aan het urencriterium van 1.225 per jaar en de 50%+ regeling.

In deze twee eisen zit dan ook gelijk de kentering van de voordelen. Als je naast je loondienst als parttime zzp’er aan de slag wilt, is er direct veel minder mogelijk aan aftrekposten. De voordelen zijn dan ook een stuk geringer. Wel is ook parttime zzp’er verplicht zich te houden aan de eisen van de administratie. Ook moet er jaarlijks een winst-aangifte (Box 1) worden opgesteld in de belasting aangifte.

Wat kunnen we voor je betekenen

Administratiekantoor OKV kan veel betekenen voor de zzp’er. Voornamelijk in de ondersteuning op het gebied van de administratieve handelingen kunnen wij een “last” van de schouders afnemen (zie hiervoor de mogelijkheden op de aparte ondernemerspagina). Ook op het gebied van fiscale kennis omtrent de voordelen en met een service waarin we de zzp’er begeleiden in de ontwikkeling van hun bedrijf voor, tijdens of na de start kunnen wij iets extra’s toevoegen.

Ben jij zzp’er met administratie in Rotterdam, Zoetermeer & omstreken? En ben je op zoek naar ondersteuning? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Veelgestelde vragen over de zzp'er

Ja, als zzp’er ben je verplicht om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting, deze aangifte valt binnen je persoonlijke aangifte en is geen aparte aangifte. Hierbij wordt de winst van je onderneming belast als persoonlijk inkomen. Het is belangrijk om de deadline voor het indienen van de aangifte goed in de gaten te houden en tijdig aangifte te doen om boetes en rente te voorkomen.

Als zzp’er kun je bepaalde kosten aftrekken van de belasting, zoals zakelijke kosten voor bijvoorbeeld kantoorruimte, materiaal, inventaris, reiskosten en marketing. Afhankelijk van je branche kunnen hier ook hele verrassende kostenposten in voorkomen. Ook kun je als ZZP’er gebruikmaken van verschillende fiscale aftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de MKB-winstvrijstelling.

Het is verstandig om je administratie goed bij te houden gedurende het hele jaar en deze goed te ordenen. Zo kun je gemakkelijk en snel de benodigde informatie vinden voor het invullen van de aangifte. Daarnaast is het aan te raden om je te laten adviseren door een belastingadviseur of boekhouder om ervoor te zorgen dat je alle fiscale voordelen benut en dat je aangifte correct wordt ingevuld.

Ja, het is mogelijk om uitstel aan te vragen voor het indienen van de belastingaangifte. Voor de inkomstenbelasting is de standaardtermijn voor uitstel 3 maanden. Uitstel kan worden aangevraagd bij de Belastingdienst via het online portaal of via een belastingadviseur of boekhouder. Wij kunnen u daarbij helpen en krijgen zelfs meer uitstel voor je. Tot wel 12 maanden.

Als je te laat bent met het doen van je belastingaangifte, loop je het risico op een boete. De hoogte van de boete hangt af van de ernst van de overtreding en kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. Het is dus belangrijk om de deadline voor het indienen van de aangifte goed in de gaten te houden en tijdig aangifte te doen of uitstel aan te vragen.